Thursday, March 13, 2014

PERANG MASA DAN TENAGA

Entry kali ni saya nak cerita pasal pengalaman saya berperang dengan masa dan tenaga..tidak menggunakan sebarang senjata seperti machine gun atau M-16 mahupun kereta kebal yer..as u olls tahu saya student nurse so every sem ada practical..for final year saya di postingkan ke emergency deparment atau nicknamenyer A&E..casualty..ED..ER or what so ever yang korang panggil lah...bagi saya tempat tu adalah paling gerun saya nak masuk..sebab kenapa?? (tak pernah masuk sebelum nih)..dekat situ lah semua staff mainkan peranan untuk selamatkan pesakit..perlu ada kritikal thingking..tak perlu orang suruh..tahu dah nak buat apa..tak boleh dok melangut..kalau melangut alamatnya pesakit terus ke mortuary.. serious talk u olls..!! tak tipu..ye lah..pesakit yang sesak nafas..yang patah sana sini..yang kena tembak..yang accident belum lagi yang pandai punya akai pi minum racun..hah..orang2 yang macam ni lah korang akan jumpa bila duk kat casualty..tu belum lagi yang masuk case2 biasa seperti demam..cirit-birit..muntah2..yang datang buat2 sakit semata2 nak MC pun ada..bagi saya..casualty ni umpama 7-eleven..open 24 hours..tak pernah lengang..ada jer manusia duk menempel kat situ sampai berkampung la depan casualty tuh..saya bekerja di casualty selama 6 hari dan ditugaskan di green zone, yellow zone dan red zone..zone2 ni menunjukkan keseriusan case..red zone adalah zone kritikal dimana perlu rawatan segera.. 1st day saya kerja di yellow zone shift pagi..macam biasa dengar SN past report..buat bed making (tukar cadar) dan buat observation (periksa tekanan darah pesakit etc)..masuk tghhari..baq hang…!!! Mcm kedai pisang goreng hang tau dak..!! tak beghenti orang mai..ada ja casenyer..xmenang tangan dibuatnya..mana nak kejar cross (procedure yg wajib dibuat) lagi...asyik buat ECG jer..”dik ECG satu..!!” dik..amek vital sign..!!” dik..itu ..ini..mmg la..slagi kita student medical always mcm tuh..so layan kan saja…
Owh..the interesting partnyer..(eh…bru prasan mukadimah saya pjg berjela..hehe..) balik kerja saya akan rasa menggigil (rigor) plus demam..blaku pada sblah ptg..mmg saya tak larat nak bangun..kepala ni rsa berat sampai satu tahap saya terpaksa sembahyang duduk sebab tak larat nak berdiri..PCM dah saya telan..tapi tu lah..selera makan saya down giler…bila masuk kerja hanya Allah saja yang tahu bertapa saya gagahkan diri untuk buat kerja..bila balik memang shutdown la jwbnya..saya ni jenis yang tak suka pergi hospital or klinik kalau sakit..(tak pernah pun admit wad tau..) ketegaq punya pasal masuk hari ketiga demam saya tak kebah saya muntah..sampai roomate saya terpaksa tolak saya dengan wheelchair ke A&E..(sian roomate saya..>,<)masa tu dah nak maghrib..saya memang tak larat dan saya tak pernah demam seteruk ni..sampai di A&E.. M.A (Medical Assistant) check vital sign saya..ohhemmgeee…!!! suhu badan saya 39.5°C..terus telan PCM..owhh..’sangat nikmat’ bila tak ada selera kena telan ubat yang paling pahit..!!! ohhh nooo…!!! I think that time my roomate yang sumbat PCM…ciss…(tenq que roomate…. T_T) lepas tak beberapa lama menunggu saya jumpa doktor…owh..indian dr. rupanya…hehe.. ^_^ after tanya tu tanya ni..buat tu buat ni...dr diagnose as TRO dengue..!!! bila dengar jer..rasa nak pengsan (that time mmg nak pengsan pown) bila dr kata nak admit saya ke OR (observation room)..!! insert branula (jarum)..!! run 1 pint Normal Saline (masuk air la..)..!! nak dijadikan cerita saya kerja shift pagi di OR on the same day…!!! Ari tu saya first time insert branula dekat patient..tup2..ptg tu saya yang admit..saya yang diinsert branula..(wana pink kowt…) rasa menyesal pown ada jgak time tuh sbb actually roomate saya ajak main insert2 branula a few days ago..time tu wana biru jer..(biru lgi kecik dari pink) tu la student nurse..xda patient kawan pown boleh jdi mangsa..hahaha..saya ni mmg ada fobia dengan needle..!!TAKUT DISUNTIK…!!! >_< apa..!!menjerit saya bila dr yang insert..menangis la jgak..(dalam sakit2 pown larat lagi menjerit and menangis tuh) youuu….ingat tak sakit ker???dah la first time insert branula..!!! yang saya tak boleh ingat dr tu kata..”macam mana you kerja??suntik dekat patient boleh..ni macam mana nak beranak nih???” dalam hati ni mmg saya nak rasa bagi 5 star kat dr tuh..naseb baik saya sakit..beranak lain kira lah..!! doktor tdi tu amek blood utk test..dan sementara blood result keluar..dr order 1 pint N/S run for 2 hours..haishh..malu punye pasal tak tau nak letak muka ni kat mana..abes SN duk tanya..tu belum kawan2 aku yang keje shift petang tngok..tekejut dorg..!!hahaha..

Dalam pukul 9 blood result aku keluar..dr tak dapat nak pastikan aku diagnose dengue ke tak..so dia suruh saya amek blood dekat hosp. esok..siap bagi MC 1 hari lagi (saya tak MC pown) tapi lepas masuk air tuh memang saya rasa refresh giler..saya dah boleh jalan..dan terasa segar lah...lepas tu terus pergi farmasi ambil ubat dan terus balik asrama dalam pukul 10 lebih baru sampai..esoknya kerja semua staff dok tanya awat saya masuk OR semalam… =)

Pasal blood result saya the next day tuh..ok jer..saya didiagnose sebagai viral fever…alhamdulillah..cehh..viral fever tak takut..!!maybe saya tak sihat..penat bekerja or stress kowt..so I take a lot of rest..minum air banyak..dan makan ubat..hehe..saya dah ok sekarang..(lepas 2 hari kejadian) Cuma selera makan still lagi kurang..makan sikit2 jer..1 minggu dekat casualty sebenarnya tak cukup untuk ambil pengalaman..banyak perkara yang saya tak sempat nak belajar..so maybe another time kalau saya ditugaskan di casualty bila dah kerja nanti..tu lah peperangan saya antara masa dan tenaga..bukan peperangan Badar mahupun peperangan Dunia ke-2 yer…apa yang baik dijadikan contoh..apa yang rasa jahat tu minta jauh dan jadikan sebagai pengajaran yer u olls…ok lah..go to go..!!! adios..!!! ^_^

No comments: